omjagkanhjalpa.blogg.se

Den här bloggen handlar om hur det är att leva med kronisk värk och sjukdomarna Fibromyalgi och Ehlers Danlos Syndrome (EDS) och hopp om att kanske kunna hjälpa fler med liknande bekymmer.

Det första inlägget

Publicerad 2013-10-07 12:05:53 i Allmänt,

Det första inlägget är alltid så spännande, vad skall man skriva? Hur vill folk att det skall stå? Vad vill JAG att det skall stå? Hmmm.....??
 
Detta är en blogg som jag bestämt mig för att starta då jag hoppas kunna sätta ord och förklaringar på något som för många är svårt att förstå - hur det är att leva med kronisk smärta. Sådana här bloggar finns det många utav i alla dess former men detta är mitt sätt att se på det och hoppas att jag kanske kan hjälpa någon. För är det något en person som lever med ständig värk vill ha så är det hjälp - att få bli sedd och hörd och någon som finns där för en när man själv inte orkar längre..
 
Jag är en 27-årig tjej som levt med värk i snart 11 år. För några månader sedan fick jag diagnoserna Fibromyalgi och Ehlers Danlos Syndrome (EDS) som innebar ett fortsatt liv med ständig värk och att få höra orden - "Du får lära dig att leva med det här och göra det bästa av det".....
 
Jag skall försöka ge er min bild på hur jag har haft det under mina år tillsammans med värken. Värken som nu känns som en andra person, en elak tvilling som bor i min kropp och som aldrig vill eller kommer försvinna och som gör allt för att påverka mig och mina dagar/nätter till det värsta möjliga. En person som jag helst av allt vill skiljas ifrån men som läkarna, psykologerna, kuratorerna, sjukgymnasterna mfl säger till mig att jag skall "lära mig att leva tillsammans med" - "bli vän med" - "acceptera Värken".... Hmmm det är lättare sagt än gjort vill jag lova... Men har jag något val?
 
Hoppas ni kommer finna en något så intressant läsning här och jag hoppas att jag kommer att orka hålla er sysselsatta och mig själv med återkommande inlägg. Bloggar är lätta att starta men svårare att hålla vid liv...
 
Den kommer även handla om hur jag fyller mina dagar med liv, hur jag får de att gå runt trots att Värken gnager, moler, hugger, krampar, svider, bränner, sticker, värker..... Den gör allt den kan för att bryta ner mig, men jag är en kämpe och jag vill må så bra som möjligt och gör det jag kan för att göra det också...
 
Välkomna and Enjoy!

Kommentarer

Postat av: Mami

Publicerad 2013-10-07 13:14:48

Jag kommer att läsa och förstå dig så väl...Kramar❤️❤️❤️

Postat av: Lillasyster!

Publicerad 2013-10-07 14:54:08

Ditt störta fan kommer läsa också <3 Puss!

Postat av: Nicole

Publicerad 2013-10-08 09:26:09

Jag kommer ständigt följa denna blogg ❤❤

Postat av: Jenny Andersson

Publicerad 2013-10-27 16:38:01

Hej! har precis läst igenom din blogg och jag känner likadant som du gjort o gör... lever just nu med ständig värk och får ingen direkt "hjälp" utav sjukvården. blodprover och röntgen visar ingenting.. nu står jag still med alvedon forte o diklofenak, 3x/dag. har även fått en starkare tablett utskriven via telefon som jag ska hämta imorron, som jag ska ta till natten. jag är väldigt nyfiken på hur du gick till väga. min värk sitter mestadels i handleder, men också i hela kroppen. och vissa mornar tar jag mig inte upp ur sängen helt enkelt. om du vill kontakta mig så släng gärna iväg ett mejl. Mvh jenny andersson

Svar: Hej Jenny! Jag skickade ett mail till dig för ett tag sedan - fick du det? Ville bara se så det inte blivit något fel när jag mailade. Har gärna mailkontakt om du vill?! Med vänlig hälsning Carolina
omjagkanhjlpa.blogg.se

Postat av: Emelie Ericson

Publicerad 2013-11-28 16:30:17

Hej Carolina! Blev så tagen och jag känner så med dig. I februari i år fick jag diagnosen Reumatoid Artrit. Kronisk smärta är skit men framförallt svårt att försöka leva med den.
Hoppas dina mediciner hjälper något! Kram

Svar: Hej Emelie tack för din kommentar! ♥ Usch så tråkigt att höra :-( lider med dig med! Står du på några mediciner o hur funkar de isåfall? Jag äter ju för tillfället ingenting då inget hjälper :-( Å mycket har jag fått testa... men har börjat med ett kosttillskott som heter MSM efter tips och hoppas att det kommer ge mig förbättring nån dag... men vi får se. Kramar till dig ♥
omjagkanhjlpa.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela